Questions of science, science and progress.

Vid världens största anläggning för naturvetenskaplig forskning - Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire (CERN) i Schweiz - har man lyckats skapa partiklar av antimateria. Antimateria är precis som vanlig materia, men de elektriska laddningarna är omkastade.
   Antimateria är den kraftfullaste energikälla människan känner till. Då den förenas med materia frigörs energi med en verkningsgrad på 100 procent (kärnklyvning har en verkningsgrad på 1,5 procent). Sammansmältningen ger inte upphov till några utsläpp eller någon radioaktiv strålning, och en enda droppe antimateria skulle tillsammans med lika mycket materia kunna förse New York med energi i ett helt dygn. 
   Men det finns en hake...
   Antimateria är mycket obeständigt. Det exploderar när det kommer i kontakt med vilket slags materia som helst... till och med luft. Ett enda gram antimateria innehåller lika mycket energi som en kärnladdning med styrkan 20 kiloton - vilket ungefär motsvarar den bomb som släpptes över Hiroshima.
   Fram till nyligen hade man bara skapat antimateria i mycket små mängder (några atomer åt gången). Men CERN har gjort ett genombrott med sin nya antiprotondecelerator - en avancerad anläggning som kan komma att producera antimateria i mycket större kvantiteter.
   En fråga träder då fram: Kommer denna högst instabila substans att rädda världen, eller kommer den att användas för att skapa det mest dödsbringande vapnet i historien?

Om ni undrar är det inte jag som skrivit detta, utan jag har tagit det ur faktadelen ur Änglar och Demoner som är en bok skriven av Dan Brown. Den är skriven 2000 så det kanske verkar lite gammalt det som jag skrev, haha! Anledningen till att jag läser denna bok (igen) är att filmen kommer ut i mitten av maj! Joakim har lovat mig att vi ska se den tillsammans.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback