I'm on my knees looking for the answer.

Människor. Människor är så extremt konstiga. Vi ska vara bäst, snyggast, smartast, bäst klädda och alltid ha rätt. Livet är som en tävling och vinner man inte, passar man inte in. Och om man inte vinner, då går man runt och klagar på sig själv i stället! Att man är för ful, för tjock, för kort, för lång, för dålig. Alltid finns det något att klaga på. Förstår vi inte? Alla tycker inte likadant. Alla gillar inte samma saker. Något som är fult eller dåligt för någon kan vara det finaste och bästa för någon annan. 
   Människan är ett djur, men vi är det enda djuret som kan prata. En fördel så klart, men även en nackdel. Djur kan slåss och skada varandra, men det som skadar mest är ord. Hellre bryter jag en arm än får mitt hjärta krossat för evigt av ord. Är man inte bäst klagar man antingen på sig själv, eller trycker ner de andra.

Tydligen finns det förbestämda regler hos oss människor också. De som är av en viss "färg" är inte lika mycket värda, de förtjänar inte samma liv. Tydligen. Förstår vi inte? Alla människor är av samma sort och kommer alltid att vara. Vi kommer från samma människor och beroende på var vi lever ser vi olika ut. Är det ingen som har hört talas om Darwins bofinkar?!
   Individen anpassar sig. Det är inte den starkaste som överlever, det är den som anpassar sig bäst. Folket i Afrika har mörk hy för att de behöver det! Folket i USA har inte mörk hy för det behövs inte. Alla människor är lika värda i min bok. Jag vet att vad jag än tycker kommer inget förändras, men trots det måste man ju ändå få tycka vad man vill!

Och nej, alla människor är inte likadana. Vi är av samma sort men vi är inte lika. Alla beter vi oss på olika sätt, vi tycker om olika saker och vi har olika åsikter. Vi ser olika ut. Den viktigaste egenskapen en människa kan ha är förmågan att förlåta. Kan vi inte förlåta kan vi inte leva. Kan vi inte förlåta kan vi inte älska.
   Alla människor gör fel. Jag har gjort fel, du har gjort fel och till och med Matthew James Bellamy har gjort fel och sårat någon! Men vi kan förlåta varandra. Gå vidare. Att fela är mänskligt, som man ju säger.


Komiskt nog kom jag och tänka på att jag ville skriva det här när jag lyssnade på låten Human. Jag tänkte inte på det förrän efter ett tag! Men jag tillåter inte mig själv att älska The Killers, och det gör jag inte heller.
 

Kommentarer
Postat av: gösta bergman

fint skrivet! får en att tänka...... =)

2009-03-24 @ 07:31:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback